Ontwikkelen@avans

print

Module studentbegeleider: Wendbaar en veerkrachtig

Wist je dat een grote mentale veerkracht hét antigif is tegen stress en burn-out en dat we ons gedrag kunnen beïnvloeden om onze mentale weerbaarheid te verstevigen?

In deze module werk je actief aan je eigen veerkracht. Je leert hoe je de opgedane ervaring daarop weer in kan zetten in je begeleiding van studenten. Zodat je samen met je studenten kan kijken naar energiegevers en -nemers. Bovendien ga je hen leren en inspireren om deze energiegevers proactief op te zoeken. Met als resultaat een veerkrachtige en weerbare student die beter tegen de stressvolle uitdagingen van deze tijd is bestand.  

Doel/Resultaat

In deze module ga je als studentbegeleider aan de slag met de belangrijkste componenten van mentale veerkracht en hoe studenten dit kunnen gebruiken om snel met veranderingen om te gaan.

Je krijgt een theoretisch kader dat duidelijk maakt dat investeren in veerkracht leidt tot meer productiviteit, energie en geluk. Je leert hoe je eigen hersenen en dus ook die van studenten werken en je ontdekt technieken om je hersenen te versterken. 

Daarnaast worden gewoontes die energie kosten bekeken en leer je deze te vervangen door nieuwe gewoontes zodat het succes en geluk kan versterken. 

Door zelf aan de slag te gaan met deze thema’s leer je ze te herkennen, te bespreken en in te zetten tijdens je studentbegeleiding. 

Voor wie

Docenten die studentbegeleider (SLB-er/SPPO-coach) zijn binnen hun opleiding.

Inhoud van het programma

Het programma is opgedeeld aan de hand van de thema’s die in de 6 Masterclasses aan bod komen:

- Sessie 1: Stress signalen, energiegevers en -vreters, Motivatie

Wat is stress en wat zijn mijn stress signalen? Wat zijn mijn energiegevers en -vreters en hoe ga ik hierover het gesprek aan bij studenten. Hoe zorg ik ervoor dat ik gemotiveerd blijf? Intrinsieke motivatie is namelijk de beste saus voor veerkracht.

- Sessie 2: Zelfcontrole en bewustzijn

Aan de basis van mentale veerkracht ligt zelfcontrole. Welke technieken kan je gebruiken om zelfcontrole te vergroten alsook het bewustzijn van je studenten?

Er gebeurt heel wat in jouw brein waar je je niet bewust van bent. Nochtans heeft dit een grote invloed op hoe je denkt, wat je voelt en wat je doet. We gaan deze gedachten detecteren en omdraaien.

- Sessie 3: Aandacht

Het is vaak moeilijk om maar met 1 ding tegelijk bezig te zijn. Hoe kan ik mijn focus bewaren en ervoor zorgen dat mijn productiviteit omhoog gaat.

Hoe ervaar ik flow?

Vorm/werkwijze

De module bestaat uit een 6-tal online masterclasses, met een werkboek voor opdrachten. Daarnaast zijn er gekoppeld aan de masterclasses een aantal interactieve verwerkingsoefeningen die je op de werkvloer uitvoert.

De masterclasses worden afgewisseld met groepsbijeenkomsten waarin de verdiepende slag gemaakt wordt op de theorie uit de masterclasses en de verwerkingsopdrachten.  

Meer informatie

• Voor inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met Dorien Meeuwis, dwm.meeuwis@avans.nl

• Tijdsinvestering: 20-25 uur, met 3 ingeplande bijeenkomsten van een dagdeel 

Laatst bijgewerkt op 21 september 2021.
  • Module studentbegeleider: Wendbaar en veerkrachtig

    Avans - Breda
    22 sep 2022
    Open inschrijving

    Aanmelden

    Meer info
Laatst bijgewerkt op 17 mei 2022.