Ontwikkelen@avans

print

Lies van Dobbenburgh

Lies van Dobbenburgh is docent bij de academie voor HRM en Bedrijfskunde Zij heeft ruim 30 jaar ervaring in het face-to-face coachen van medewerkers, leidinggevenden, collega’s en studenten in diverse consultancy-, management- en onderwijsrollen. Inmiddels is zij ook gecertificeerd e-coach. E-coaching is een bij deze moderne tijd passende, wetenschappelijk onderbouwde manier van online coachen.
Lies is een open, eerlijke en directe coach. Door dit te koppelen aan je vraagstuk kan zij goed spiegelen en van daaruit kun jij zelf aan het werk. Er zit vaart in haar trajecten, ook al zal zij je af en toe juist vertragen. Ben je nieuwsgierig geworden en heb je vragen over je eigen performance en ontwikkeling in je werk? Dan kan e-coaching een goede aanpak zijn.

Vraagstukken

Lies kan jou e-coachen als je een vraag hebt op de volgende gebieden (met name op persoonlijke vraagstukken):
• Pedagogisch-didactische vaardigheden
• De docent als coach
• Persoonlijke vraagstukken zoals timemanagement, omgaan met werkdruk, samenwerking, omgaan met de cultuur van je academie, ontdekken welke rollen het beste bij je passen.
• Specifieke vraagstukken zoals studieloopbaanbegeleiding, commissiewerk, voorzitterschap, onderwijsontwikkeling

Toelichting e-coaching

E-coaching vindt digitaal plaats in een beveiligde omgeving waar alleen coachee en coach toegang hebben. In een traject van gemiddeld 6 tot 10 weken zet je kleine, elkaar snel opvolgende stappen. Gemiddeld is er twee keer per week contact: hierdoor beklijft wat je bereikt in e-coaching in het algemeen zeer goed.

Kenmerken van e-coaching zijn:

• E-coaching is plaats- en tijdonafhankelijk en daarmee naast effectief ook efficiënt. De coach schrijft een bericht en de coachee bepaalt wanneer hij het leest en reageert, binnen de samen gemaakte afspraken van tijd en frequentie.
• Door dat je elkaar niet ziet, kom je snel tot de kern, is er sprake van focus op de inhoud van de berichten en ervaart de coachee ruimte tot experimenteren.
• Het schrijven leidt tot teruglezen, schrappen, ordenen, herformuleren en herkauwen. Ook heeft schrijven een helpende functie omdat het ontlastend en bevrijdend werkt.

Laatst bijgewerkt op 1 mei 2020.